دیود چیست

دیود چیست ؟ طرز کار دیود| دیود سیلیکون |دیود ژرمانیوم

دیود چیست ؟

در جواب سوال دیود چیست باید بگوئیم که دیود قطعه ای است که جریان برق را از یک طرف عبور میدهد.و جریان را یکسو می کند. دیود ها انواع گوناگونی دارند. دیود زنر، دیود سیلیکونی، دیود ژرمانیوم و فتو دیود، از انواع دیود هستند. دیود سیلیکونی از سیلیسیوم (Si) ساخته می شود و دیود ژرمانیوم نیز از ژرمانیوم ساخته می شود. حدود 25 درصد مواد سازنده ی زمین را سیلیکون تشکیل می دهد؛ امّا استخراج آن به صورت خالص بسیار دشوار است. سیلیکون در دمای بالا حدود 1400 درجه سانتی گراد و هنگام ذوب شدن در کوره، نسبت به مواد دیگر واکنش بسیار نشان می دهدو بیشتر مواد موجود در کوره را جذب می کند. کاربرد دیود ژرمانیوم کمتر از دیود سیلیکون است. ولتاژ لازم برای قرار گرفتن دیود سیلیکونی در بایاس مستقیم 0.7 ولت می باشد.

دیود

دیود نور دهنده :

LED ها نیز نوعی دیود هستند که به آنها دیود نورانی می گویند و از خود نور تولید می کنند (نورهای مادون قرمز، قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، سفید و ماورای بنفش از جمله نور های تولید شده LED هستند).
لازم به ذکر است که حداکثر جریان قابل تحمل LED با توجه به نوع و اندازه و مقدار ولتاژ کاری آن متفاوت است و چنانچه جریان LED را از مقدار حداکثر آن زیاد کنیم، LED می سوزد و برای جلوگیری از این حالت، باید LED را با یک مقاومت سری کنیم.

دیود معکوس کننده ولتاژ:

استفاده از دیود سیگنال در مدار رله برای جلوگیری از ایجاد ولتاژ های ناخواسته زیاد بصورت یک قانون کلی هنگامی که ولتاژ شکست مستقیم دیوید خیلی مهم نباشد، از دیودهای سیلیکون استفاده می شود. دلیل آن مقاومت بهتر آنها در مقابل حرارت محیط یا حرارت هنگام لحیم کاری و نیز مقاومت الکتریکی کمتر در ولتاژ مستقیم است. همچنین دیود های سیلیکونی سیگنال معمولا” در ولتاژ معکوس جریان نشتی بسیار کمتری نسبت به نوع ژرمانیم دارند.
از کاربرد دیگری که برای دیودهای سیگنال وجود دارد می توان به استفاده از آنها برای حفاظت مدار هنگامی که رله در یک مدار الکترونیکی قرار دارد نام برد. هنگامی که رله خاموش می شود تغییر جریان در سیم پیچ آن میتواند در دوسر آن ولتاژ بسیار زیادی القا کند که قرار دادن یک دیود در جهت مناسب میتواند این ولتاژ را خنثی کند. 


۲ Comments

حسین علی

خرداد ۲۷, ۱۳۹۹ at ۸:۰۰ ق.ظ

سافت دیود را برایم ارسال نماید

مهدی قربانی

تیر ۳۰, ۱۳۹۹ at ۹:۲۲ ب.ظ

با سلام خیلی ممنونم از این پست خوبتون
فقط برای من یک سوال پیش امده
میخوام بدونم که این دیود سیلیکونی که کاهش ولتاژش ۰.۷ ولت است شماره اش چند است لطفا جواب مرا بدهید خیلی فوریه

ارسال نظرات